Ile kalorii spalamy jeżdżąc na rowerze? Sprawdź!

Jazda na rowerze to ulubiony środek transportu wielu osób. Dzięki niemu możemy szybciej przemieszczać się z miejsca na miejsce, poza tym zadbać o swoją sylwetkę. Ile kalorii spalamy jeżdżąc na rowerze? Koniecznie to sprawdź!

Ile kalorii można spalić podczas jazdy rowerem?

Jazda na rowerze dotlenia, poprawia humor, poza tym pozwala spalić kalorie. Ta aktywność fizyczna ma sporo plusów. Ile kalorii można spalić podczas jazdy rowerem? Jest kilka czynników, które wpływają na wynik. Będzie to przede wszystkim:

  • Nasza codzienna dieta – to co jemy może dodatkowo podkręcić metabolizm i przyspieszyć spalanie tkanki tłuszczowej, albo wręcz przeciwnie, powodować ciężkość oraz brak sił. Inaczej sytuacja wygląda przy spożywaniu wysoko przetworzonej żywności, dań typu fast food i napojów gazowanych, a u osób, które stosują radykalne diety lub się głodzą. Pamiętaj, że dobrze zbilansowane menu to połowa sukcesu w kuracji odchudzającej!
  • Kluczowe jest tempo jazdy na rowerze – szybszy rytm spala więcej kalorii, ale mocniej przeciąża organizm, wobec tego aktywność zamiast przyjemności staje się prawdziwym treningiem. Pomocne okazuje się zmienne tempo, które daje szansę na nieco odpoczynku.
  • Czas jazdy na rowerze – dopiero po upływie około 30 minut w ruchu nasze ciało zaczyna korzystać z nagromadzonych rezerw. Zaleca się właśnie po tym okresie zwiększyć tempo jazdy, by podkręcić spalanie kalorii.
  • Teren, po którym się poruszamy, ponieważ jazda po równej ścieżce rowerowej mniej męczy niż ta po wyboistej drodze. Przenoszenie ciężaru ciała podczas jazdy pod górkę jest inne niż w czasie pokonywania prostej trasy. To wszystko wpływa na spalenie kcal.
  • Warunki pogodowe, zwłaszcza wiatr są istotne przy jeździe na rowerze. Dodatkowa walka z oporem powietrza zmusza nasze ciało do większego wysiłku.
  • Waga zawodnika – masa ciała ma spory wpływ na to ile kalorii spalamy.

Nie da się tak dokładnie wyliczyć wartości spalonych kalorii, bo jest wiele zmiennych. Według Desroches podstawowa wartość dla mężczyzny o wadze 75 kg w przeciągu godziny daje wynik 600 kcal, a dla kobiet to będzie nieco mniej, bo 500 kcal.

Co wpływa na większe lub mniejsze spalanie kalorii na rowerze?

Podczas jazdy na rowerze można spalić mniej bądź więcej kalorii. Wpływ na wynik ma tu czas jazdy, teren, rower z jakiego korzystamy, nasza waga, poza tym warunki pogodowe. Tempo jazdy jest ważne, tak samo jak nasze tętno.

Mniejsze spalanie kalorii na rowerze mamy, gdy jeździmy krócej na drodze, która nie wymaga od nas specjalnego wysiłku, czyli nie ma górek, stromych podjazdów i nierówności. Dużo więcej energii wkładamy kiedy pojawiają się przeszkody, albo jeździmy ponad godzinę.

Rodzaje kolarstwa a spalanie kalorii

Jazda na rowerze miejskim, którym poruszamy się po ścieżkach lub po ulicy jest mniej wymagająca niż wyprawa typem górskim w plener, gdzie mamy sporo zjazdów, górek, czy innych zmiennych. Tutaj ogromny wpływ na wynik ma szybkość oraz długość aktywności. Jazda w szybkim tempie po górzystym terenie daje lepsze rezultaty przy spalaniu kalorii niż na przykład bardziej techniczna, po tak zwanych szutrach. Trzeba również pamiętać, że waga samego roweru jest różna. Jednak mimo wszystko kolarstwo górskie i szutrowe może pozwalać osiągać podobną utratę kcal.

Najlepsze wyniki daje jazda na trenażerze. Jest to stacjonarny rowerek do treningu kolarskiego, a więc w pomieszczeniu, ten typ daje lepsze rezultaty niż na świeżym powietrzu przy użyciu klasycznego dwukołowca. W tym wypadku koła kręcą się bez przerwy, więc nie mamy dodatkowej szansy na odpoczynek, bo nic nie zmusza nas do przerw. Podczas godzinnej jazdy mężczyzna o wadze 75 kg przy zachowaniu prędkości 25 km/h jest w stanie spalić aż 800 kcal. Ten wynik jest naprawdę bardzo wysoki, więc tego rodzaju regularna aktywność może mocno zbijać wagę.

Aplikacje do liczenia spalania kalorii na rowerze

Znajdziemy wiele aplikacji przeznaczonych dla rowerzystów, większość z nich jest całkowicie darmowa. Dzięki nim możemy dokładnie śledzić postępy, rejestrować trasy i wyniki sportowe, a nawet monitorować ilość spalonych kalorii podczas tej aktywności fizycznej. Jakie aplikacje do liczenia kalorii warto wybrać? Polecamy:

  • Endomondo, czyli wirtualny dzienniczek treningowy, który działa na systemach Android oraz iOS. Mamy tu informacje o długości trasy, spalonych kcal, intensywności oraz o czasie, jaki poświęciliśmy na tą aktywność.
  • Strava – to ulubieniec rowerzystów, bo oblicza szacunkową liczbę zużytych kalorii. Wszystko jednak zależy od tego, jak apka została zarejestrowana. Informacja może być przesłana z Garmin lub z innego urządzenia do Strava już w czasie trwania treningu.

Artykuł powstał we współpracy z portalem fitness FitRepublic.pl.

Te artykuły Ci się spodobają!
Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Komentarz zostanie opublikowany po zaakceptowaniu przez moderatora.