witamina b12

Na co zwrócić uwagę, wybierając witaminę B12 w tabletkach? Podpowiadamy

Witaminę B12 najczęściej zaleca się weganom i wegetarianom, ale szacuje się, że jej niedobory dotyczą nawet 40% populacji ogólnej. Ze względu na dużą ilość preparatów dostępnych na rynku nie zawsze wiemy, na co zwracać uwagę, wybierając suplementy diety. Dowiedz się, jak dobrze wybrać witaminę B12 w tabletkach.

Na co witamina B12?

Za co odpowiada witamina B12 w organizmie? Poziom witaminy B12 warunkuje wiele podstawowych funkcji organizmu. Odpowiada za utrzymanie równowagi psychicznej – niedobory mogą powodować stany depresyjne, lękowe, złe samopoczucie, znużenie i zmęczenie. Ma duże znaczenie również w przypadku utrzymania na dobrym poziomie zdolności poznawczych, czyli przykładowo koncentracji, kojarzenia czy zapamiętywania.

Bierze udział w procesach wytwarzania czerwonych krwinek, regeneracyjnych, metabolizowania homocysteiny czy też podczas podziału komórek i syntezy DNA. Jest kluczowa także dla układu immunologicznego człowieka, zdrowia jelit i narządu wzroku, poziomu energii, zdrowia jamy ustnej oraz sprawnego funkcjonowania mięśni. Nic zatem dziwnego, że jej niedobory są problematyczne i bardzo nieprzyjemne dla pacjentów.

  10 właściwości leczniczych spermy, których nie znałyście!

Jak szybko uzupełnić niedobór witaminy B12?

Szybkie uzupełnienie niedoborów jest możliwe dzięki suplementacji witaminy B12 np. w tabletkach. Wygodna, łatwa w spożyciu forma pozwala mieć suplement zawsze przy sobie, stosować go o dowolnej porze dnia, w każdym miejscu – w pracy, szkole, na uczelni czy też w domu. Oprócz suplementacji warto pamiętać o obecności w diecie odpowiedniej ilości i jakości produktów żywnościowych, które ją zawierają.

Wśród produktów żywnościowych zawierających dużą ilość witaminy B12 można wymienić owoce morza, mięso, mleko i inne produkty odzwierzęce. Osoby, które są najbardziej narażone na jej niedobory, czyli weganie i wegetarianie powinni zadbać o to, by dodatkowo spożywać produkty fortyfikowane tą witaminą np. niektóre jogurty kokosowe czy sojowe oraz mleka roślinne. Zwłaszcza w przypadku osób na dietach wykluczających suplementacja jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania i dobrego samopoczucia.

Jak znaleźć dobre źródło witaminy B12? Jak wybrać suplement?

W zakresie preparatów z witaminą B12 do wyboru mamy różne formy tego związku – cyjanokobalaminę, hydroksykobalaminę, adenozylokobalaminę i metylokobalaminę. To właśnie ta ostatnia jest stosowana w wyrównywaniu niedoborów witaminy, ze względu na zgodność z witaminą B12, która znajduje się w ludzkim organizmie. Najlepiej jeśli producent, którego produkty wybieramy, dysponuje wiarygodnymi badaniami na potwierdzenie skuteczności swojego preparatu. Oprócz tego dużą zaletą każdego preparatu z witaminą B12 jest często brak konserwantów, barwników i niepotrzebnych dodatków w składzie. Wyjątkiem są oczywiście inne witaminy, które mogą uzupełniać działanie witaminy B12, zwiększać jej przyswajalność czy uzupełniać inne niedobory. Warto zapoznać się np. z ofertą sklepu z preparatami mitochondrialnymi Mito-Pharma, która prócz witaminy B12 w tabletkach oferuje również inne przebadane produkty o wysokiej biodostępności. 

  Pierwsze soczewki kontaktowe - postaw na fachową pomoc i gwarancję bezpieczeństwa

Czy przedawkowanie witaminy B12 jest możliwe?

Do tej pory nie stwierdzono przypadków przedawkowania witaminy B12. Substancja ta z reguły nie jest toksyczna, a jej nadmiary są wydalane z organizmu wraz z moczem, co zapewnia bezpieczeństwo pacjentom uzupełniającym jej braki w diecie. Oprócz tego, żeby uchronić się przed potencjalnym nadmiarem, można wykonać oznaczenie ilości witaminy B12 w próbce krwi, jednak przeważnie przeprowadza się je jedynie w sytuacjach, gdy podejrzewa się niedobory.