Zdrowe-odzywianie

Zdrowe odżywianie. Co to oznacza?

Na pewno wiesz już dużo w temacie zdrowego odżywiania. Niemniej łatwo się pogubić we wszystkich dietetycznych poradach, które można znaleźć w mediach społecznościowych i w sieci. Czym jest zdrowa dieta, jakie są podstawy odżywiania i jak lepiej się odżywiać?

Co to znaczy zdrowe odżywianie i zdrowa dieta?

Dla wielu osób hasło „zdrowe odżywianie” oznacza restrykcje i ograniczenia. Skoro prowadzę zdrową dietę, nie wolno mi jeść określonych produktów, muszę pić 2 litry wody codziennie i jeść jak najwięcej warzyw. To po części prawda, ale zdrowe odżywianie wcale nie oznacza całkowitej rezygnacji ze swoich ulubionych potraw.

Nie chodzi przecież o to, żeby się katować i nakładać na siebie nierealne oczekiwania. Jeśli do tej pory żywiłeś się głównie wysoko przetworzonymi produktami, czyli daniami instant, gotowymi potrawami odgrzewanymi w mikrofali, fast foodami i słonymi oraz słodkimi przekąskami, trudno będzie Ci z dnia na dzień zmienić swoje zwyczaje.

Zdrowe odżywianie nie oznacza rezygnacji z tego, co lubisz

Zdrowe odżywianie to nie odmawianie sobie wszystkiego, co lubisz i rozpoczynanie restrykcyjnych diet. Zdrowe żywienie polega na tym, żeby codziennie dostarczać sobie niezbędnych składników odżywczych. I dzięki nim czuć się dobrze fizycznie i psychicznie, mieć wysoki poziom energii i chęć do życia. Czy zauważyłeś, że po zjedzeniu słodkiego rogala na śniadanie już po godzinie masz ochotę na kolejną słodką przekąskę? A po południu czujesz spadek formy i ospałość? To dlatego, że Twój organizm nie dostaje wszystkiego, co potrzebuje.

Wielu ekspertów od żywienia radzi, by wykluczać z diety poszczególne składniki i w ten sposób zmierzać ku zdrowemu odżywianiu. Jeśli nie cierpisz na alergie i nietolerancje określonych produktów, jedz wszystko! Zastępuj jednak przetworzone produkty tymi najprostszymi, czyli warzywami i owocami. Staraj się, by tych pierwszych było w Twojej diecie jak najwięcej.

  Nadczynność tarczycy - objawy, przyczyny, leki i dieta

Podstawy zdrowego odżywiania

Warzywny lunch w bambusowym pojemniku

By prawidłowo funkcjonować, Twój organizm potrzebuje białka, tłuszczy i węglowodanów w odpowiednich proporcjach. Możesz przejść na jedną z modnych diet, w których poleca się odstawienie glutenu, ograniczenie do minimum węglowodanów (dieta ketogeniczna) lub spożywanie jedynie owoców (frutarianizm), ale czy rzeczywiście taka dieta będzie korzystna dla Twojego zdrowia?

Białko

Organizm musi dostawać pokarmy bogate w białko, żeby mieć energię. Białko potrzebne jest również do prawidłowego funkcjonowania mózgu i do utrzymania dobrego nastroju. Pokarmy, w których znajdziesz duże ilości tego makroskładnika to: mięso (najzdrowsze jest drobiowe), rośliny strączkowe, ryby, owoce morza, sery żółte, twaróg, jogurty.

Węglowodany

O tych składnikach pokarmowych krąży wiele mitów. W dietach odchudzających sugeruje się, żeby restrykcyjnie je ograniczyć lub w ogóle z nich zrezygnować. Niektórzy uważają, że warto wykluczyć ze swojej diety pieczywo, ziemniaki, makarony. Ale czy rzeczywiście to konieczne, by zdrowo się odżywiać? Węglowodany są głównym i łatwo dostępnym źródłem energii dla Twojego organizmu. Potrzebujesz ich więc, żeby móc na co dzień funkcjonować i żeby Twój mózg mógł pracować.

Zamień węglowodany proste na złożone, a Twoja dieta stanie się zdrowsza. Zamiast białego pieczywa – wybierz chleb pełnoziarnisty, zamiast makaronu z mąki makaronowej – pełnoziarnisty z pszenicy durum. Wiele funkcjonalnych pojemników na lunch i przekąski znajdziesz w sklepach stacjonarnych Pepco, w których możesz zabrać ze sobą taki zdrowy posiłek. Ogranicz do minimum słodkości i słone przekąski. Pamiętaj jednak, że zdrowe odżywianie nie oznacza narzucania sobie sztywnych zasad. Każdy ulega pokusom i od czasu do czasu sięga po czipsy, fast foody i słodycze.

Infografika Pepco o alternatywach dla słodyczy

Tłuszcze

Te makroskładniki cieszą się wyjątkowo złą sławą. A przecież są nam niezbędne do życia! Bez kwasów omega-3 obecnych w zdrowych tłuszczach nie można czuć się dobrze fizycznie i psychicznie. Tłuszcze, głównie te nienasycone pochodzące z roślin i ryb, to źródło energii, a także nośnik witamin. W diecie śródziemnomorskiej, którą obecnie uznaje się za jeden z najzdrowszych sposobów odżywiania, za zdrowe tłuszcze uznaje się te pochodzące z oliwy z oliwek, awokado, orzechów i ryb. Dieta bogata w kwasy omega-3 (występują we wszystkich wspomnianych produktach) to prawidłowo funkcjonujący układ krążenia, dobry wzrok i zdrowa skóra, a także świetne samopoczucie i nastrój.

  Tabletka „dzień po” - czy kontrowersje wokół niej są słuszne?

Warzywa i owoce

W przypadku warzyw nie ma ograniczeń co do ich spożywania. Zawierają duże ilości błonnika niezbędnego do prawidłowego trawienia i utrzymania dobrego zdrowia. A oprócz tego mają w sobie masę witamin i składników mineralnych. Zaleca się zjadanie 5 porcji warzyw i owoców w ciągu dnia, jednak im więcej warzywnych dodatków, tym lepiej. Jeśli już mówimy o zdrowym odżywianiu, minimalna ilość warzyw dla osoby dorosłej to 500 g.

Przełącz się na zdrowe odżywianie

Nie da się z dnia na dzień zmienić swoich nawyków żywieniowych, ale można powoli wprowadzać niewielkie zmiany. Zamiast kupować do pracy na drugie śniadanie czy lunch drożdżówkę, słodki jogurt i batonik, przygotuj wcześniej w domu sałatkę i zapakuj ją na wynos w różnych pojemnikach do żywności. Wystarczy puszka ciecierzycy, mozzarella, kilka pomidorków koktajlowych, zielony ogórek i oliwa z oliwek, i zdrowe oraz pożywne danie gotowe!

Planuj swoje posiłki z wyprzedzeniem, a rzadziej będziesz sięgać po gotowe i wysoko przetworzone produkty. Do sklepu wybieraj się z listą rzeczy, z których przyrządzisz smaczne dania – takie, jakie lubisz, ale z mniejszą ilością tłuszczu, soli i niezdrowych dodatków.

Artykuł sponsorowany.