biegaczka z telefonem

Jak uzupełnić niedobory jodu w organizmie?

Jod to pierwiastek pełniący bardzo istotną rolę w ludzki organizmie. Odpowiada za odpowiednią przemianę materii i reguluje pracę tarczycy. Podpowiadamy, czym objawia się jego niedobór i jak uzupełnić braki tego pierwiastka.

Jod – najważniejsze informacje

Jod jest mikroelementem wchodzącym w skład organizmów żywych, gleby, a nawet powietrza. W warunkach naturalnych występuje w postaci niebiesko-czarnej substancji krystalicznej. Został odkryty na początku XIX wieku, a jego nazwa pochodzi od greckiego joeides (fiolet). Większość jodu w ludzkim ciele znajduje się w tarczycy, gdzie odpowiada za produkcje prawidłowych hormonów tego gruczołu. Mają one wpływ na proces rozwoju komórek, stymulowanie przemiany materii oraz wchłanianie białka. Ponadto jod wspiera utrzymywanie prawidłowej temperatury ciała. Wbrew pozorom picie dużych ilości wody nie spełnia zapotrzebowania organizmów na jod. Na szczęście można go znaleźć w wielu produktach spożywczych i suplementach diety. W przypadku osób mieszkających na terenach położonych nad morze jest on wchłaniany przez drogi oddechowe.

Skutki niedoboru jodu

Zbyt mała ilość jodu w organizmie uniemożliwia jego prawidłowe funkcjonowanie. Najbardziej powszechnym skutkiem jego niedoboru jest powiększenie tarczycy, które może się zakończyć niedoczynnością tego gruczołu. Zbyt mała ilość hormonów wytwarzanych przez tarczycy wiąże się z regularnym poczuciem senności i ciągłym zmęczeniem. Taka sytuacja ma negatywny wpływ na koncentracje, pamięć oraz stan zdrowia skóry i włosów. W przypadku kobiet niedobór jodu prowadzi do zaburzeń miesiączkowania. Panie w ciąży ze zbyt małą ilością tego pierwiastka są narażone na ryzyko uszkodzenia płodu oraz na poronienie. Jeśli chodzi o dzieci niedobór jodu skutkuje zahamowaniem wzrostu oraz spowolnieniem rozwoju intelektualnego. W przypadku osób dorosłych częste obserwuje si gwałtowny wzrost masy ciała oraz ciągłe uczucie chłodu. Ponadto niedobór omawianego pierwiastka zwiększa ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych, takich jak: rak tarczycy lub żołądka.

  Choroby gruczołu tarczycy - jak wygląda diagnoza?

Jod – gdzie się znajduje?

Jak widać warto dbać o prawidłową ilość jodu w organizmie. Nie jest to trudne, ponieważ omawiany pierwiastek występuje w wielu jadalnych organizmach żywych. Produkty spożywcze zawierające dużą ilość jodu to, między innymi: owoce morze i ryby morskie, takie jak: łosoś, dorsz lub halibut. Opisywany pierwiastek stanowi część składu soli morskiej i jodowanej. Można go znaleźć w popularny rodzajach nabiału, jak na przykład w serach, kefirach, maślankach oraz mleku. Występuje też w orzechach laskowych, kurzych jajach i w produktach zbożowych, między innymi w brązowym ryżu i w pieczywie razowym. Jod wchodzi w skład wielu rodzajów smacznych owoców i warzyw. Można tu wymienić produkty, takie jak: banany. pomidory, szpinak i brokuły. Wybór jest szeroki i pozwala na spełnienie zapotrzebowania na omawiany pierwiastek, niezależnie od stosowanej diety. Więcej informacji na temat tego cennego pierwiastka można znaleźć na: https://auraherbals.pl/blog/jod-cenny-pierwiastek-znad-morza/.

Katarzyna Tomaszewska

Dziennikarka, blogerka - pozytywnie zakręcona na punkcie mody i urody. Uwielbiam pisać i dzielić się wiedzą z innymi.

View all posts by Katarzyna Tomaszewska →