Grupy ryzyka osteoporozy

Udostępnij ten post!

Osteoporoza to choroba, o której wiele się słyszy. Nic dziwnego, skoro dotyka ona ponad dwa milionów osób w Polsce! Niestety, wielu ludzi podchodzi obojętnie do tej kwestii, zakładając, że problem długo nie będzie ich dotyczył. A przecież osteoporoza może rozwijać się latami! Warto więc dowiedzieć się o niej czegoś więcej. Jedna z ważniejszych kwestii dotyczy ryzyka zachorowania.

Kto najczęściej choruje na osteoporozę?

Statystycznie osteoporoza najczęściej dotyka kobiety w okresie menopauzy oraz osoby starsze. Nie są to jedyne grupy ryzyka. Zachorować mogą także osoby młode, np. po długotrwałym unieruchomieniu. Na baczności powinny mieć się osoby, u których ktoś z bliskich chorował na osteoporozę. Niestety, oznacza to, że mogą u nich występować uwarunkowania genetyczne, które zwiększają szansę pojawienia się tego schorzenia. Charakterystycznymi czynnikami ryzyka jest płeć żeńska oraz biała lub żółta rasa. Prawdopodobieństwo zachorowania zwiększa także szczupła sylwetka ciała oraz nieprawidłowa dieta, uboga w wapń, białko i witaminę D. Szkodliwe jest stosowane używek, takich jak alkohol i papierosy.

  Bóle menstruacyjne - objawy, leczenie i łagodzenie objawów

Ryzyko zachorowania zwiększa się również na skutek przyjmowania niektórych leków: kortykosteroidów, środków nasennych, hormonów tarczycy, heparyny, fenytoiny oraz barbituranów. Warto pamiętać, że osteoporoza może mieć charakter wtórny. Jest to rzadziej spotykane, jedynie w przypadku 20 procent pacjentów. Oznacza to, że osteoporoza jest wynikiem chorób współistniejących, takich jak cukrzyca, reumatoidalne zapalenie stawów, kamica nerkowa, zespół Cushinga, niedoczynność przysadki czy szpiczak. Bywa ona spowodowana zaburzeniami hormonalnymi oraz częściową resekcją żołądka. Osteoporoza może również rozwinąć się na skutek długotrwałego unieruchomienia.

Jak zmniejszyć ryzyko osteoporozy?

Choć pewne osoby są bardziej narażone na osteoporozę, wcale nie oznacza to, że muszą zachorować. Najważniejsza jest świadomość oraz działania profilaktyczne. Przede wszystkim należy zadbać o zdrową i zbilansowaną dietę. Powinna być ona bogata w wapń – pierwiastek, który stanowi główny budulec kości. Występuje on w wielu produktach żywieniowych, przede wszystkim w nabiale, rybach, wielu warzywach, owocach cytrusowych, roślinach strączkowych, orzechach i nasionach. Strzałem w dziesiątkę może być suplementacja wapniem, zwłaszcza w przypadku osób starszych i kobiet w okresie menopauzy, kiedy zapotrzebowanie na ten pierwiastek jest spore. Polecany preparat to Calperos, który posiada status leku. Mimo to jest on dostępny bez recepty. Calperos zawiera wapń w formie zjonizowanej, dzięki czemu jest bardzo dobrze przyswajany przez organizm. Więcej szczegółów można znaleźć na stronie: https://calperos.pl/.

  Jak uzupełnić niedobory jodu w organizmie?

Odpowiednia dieta to nie wszystko. Należy zrezygnować z używek, przede wszystkim alkoholu, papierosów, pitej w nadmiarze kawie. Warto ograniczyć spożycie soli oraz napojów gazowanych z kwasem fosforowym. Wszystkie te produkty wypłukują wapń z organizmu. W zamian lepiej postawić na regularną aktywność fizyczną, co pozwala wzmocnić kości i mięśnie odpowiadające za stabilizację postawy. Sport warto uprawiać na świeżym powietrzu. To stwarza okazję, aby zażyć kąpieli słonecznej, która z kolei zwiększa wytwarzanie przez organizm witaminy D. Jest ona niezbędna do prawidłowego wchłaniania się wapnia. Osoby w grupie ryzyka powinny także pamiętać o regularnych wizytach kontrolnych u lekarza. Prawdopodobnie zleci on badanie gęstości mineralnej kości (tzw. densytometria), co pozwoli wychwycić wczesny rozwój osteoporozy.

Różnimy się pod względem podatności na niektóre choroby. Również osteoporoza jest bardziej prawdopodobna w przypadku pewnych osób czy okoliczności. Nie ma co ukrywać, ze ryzyko zachorowania rośnie wraz z wiekiem. Nie oznacza to jednak, że problem ten nie dotyczy osób młodych. Chorobę wykryć można u różnych ludzi. Niestety, często dzieje się to na jej zaawansowanym etapie. Osteoporoza może latami rozwijać się bezobjawowo. Trzeba więc mieć się na baczności.

Obrazek domyślny
Redaktor zewnętrzny
Artykuły: 260

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.