Co warto jeść jesienią dla zdrowia?

Pogoda w okresie jesiennym bywa zmienna. Odpowiednia dieta pozwoli wzmocnić odporność, a także rozgrzać organizm. Co warto jeść jesienią? Podpowiadamy!

Sycące potrawy – to podstawa jesiennego menu

Gdy za oknem jest chłodno najlepiej spożywać dania na gorąco, na przykład sycące zupy. W środku powinno się znaleźć dużo składników – sporo warzyw (zwłaszcza korzeniowych), a nawet i mięso. To nas rozgrzeje! Dobrym wyborem są również jednogarnkowe potrawy, takie jak leczo, czy zapiekanki – z makaronem, z ziemniakami, ryżem lub kaszą (termicznie rozgrzewa!). One zadziałają podobnie do zup.

Spożywaj na gorąco nie tylko obiad, ale również śniadanie bądź kolację. Postaw na owsiankę, albo jaglankę z bakaliami oraz z suszonymi owocami, pieczone jabłko z dodatkiem twarożku, czy też na pastę z jajek, chrzanu (rozgrzewa!) i ryb.

Dużo pij w okresie jesiennym rozgrzewających herbatek, naturalnego kakao, jak i wody. W menu mile widziane domowe kompoty osłodzone miodem oraz ziołowe napary. 

Unikaj ciężkostrawnych i tłustych potraw, zwłaszcza w porze wieczornej. Dlaczego? One mocno zakwaszają organizm, a to może prowadzić do obniżenia odporności.

Dieta rozgrzewająca ma wiele zalet, między innymi działa pozytywnie na organizm. Pomaga przeciwdziałać chorobom, jak również znacząco poprawia nastrój (nie straszna Ci jesienna chandra!), a także dodaje energii.

Aromatyczne przyprawy – idealnie dopełnienie jesiennych dań

Przede wszystkim w jesiennych daniach zauważa się dużą ilość aromatycznych przypraw. Właściwości rozgrzewające posiada, między innymi pieprz, chili, imbir, kminek, goździki, tymianek, czy kminek. 

Cukier dodawany do herbaty warto zastąpić jesienią miodem lub domowym sokiem, na przykład z bzu bądź z malin. Doskonale pasuje tutaj też cytryna i imbir. Wzmacniasz poprzez to odporność!

Odkryj moc jesiennych owoców i warzyw

W jesiennych potrawach powinny znaleźć się warzywa sezonowe, na przykład buraki, które wspomagają odporność. Do tego zapobiegają anemii, a także wspierają układ krwionośny. Można je ugotować, upiec, a nawet dodać do ciasta, czy do sałatki.

Korzenne warzywa są wyśmienitym wyborem. Pietruszka ma mnóstwo witaminy C, ponadto działa oczyszczająco na organizm. Pasternak czyni podobnie, ale do tego jeszcze posiada sporo soli mineralnych. Nie należy zapominać również o marchewce, czyli największym źródle karotenu.

Jak jesień to oczywiście sezon na dynię. To warzywo najlepiej smakuje w gęstej kremowej zupie, natomiast polane miodem i upieczone będzie doskonałym dodatkiem do mięsa oraz do ciast. Pestki można jeść, jako przekąskę lub posypywać nimi dowolne potrawy. Dynia obniża cholesterol, a także doskonale działa na wzrok. Posiada witaminę C, D, B1, B2, ponadto PP. 

Papryka natomiast zawiera mnóstwo witaminy C, obniża też ciśnienie krwi. Spożywaj surową, na przykład na kanapce lub pieczoną bądź smażoną. To idealny dodatek do leczo, zapiekanek oraz sałatek.

Czosnek oraz cebula nadaje aromat daniom, mało tego ma niezwykle cenne wartości odżywcze. Dlaczego? Posiada właściwości przeciwzapalne, bakteriobójcze, podnosi również odporność. 

Kiszonki, od ogórków konserwowych, po kapustę kiszoną dostarczają organizmowi żywe kultury bakterii. Domowe przetwory działają lepiej niż probiotyki! Co więcej posiadają witaminę C oraz witaminy z gruby B. 

Nie tylko jesienne warzywa są drogocennym źródłem witamin i mikroelementów, ale także owoce, takie, jak:

  • Gruszki, które wzmacniają odporność, pomagają w walce z przeziębieniem i zaparciami. 
  • Śliwki wspomagają układ trawienny. Mają w sobie witaminę B i E. Skuś się na surowe, jak i na suszone. Niestety ten drugi typ jest bardziej kaloryczny. 
  • Jabłka – walczą z cholesterolem, wspierają odporność, a nawet poprawiają urodę.

Jesienią warto postawić na zdrową przekąskę w postaci bakalii. Możesz ten składnik dodawać i do dań wykwintnych, i do słodkich. Trzeba jednak pamiętać, aby nie spożywać zbyt dużej ilość, ponieważ orzechy, a także inne suszone produkty, takie jak rodzynki, żurawina, czy morele są wysokokaloryczne. Za to pełne rozmaitych witamin oraz mikroelementów.

Te artykuły Ci się spodobają!

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Komentarz zostanie opublikowany po zaakceptowaniu przez moderatora.